top of page
  • תמונת הסופר/תפנינה לוי

הצבת גבולות זה לא בשמיים

עודכן: 13 ביולי 2021



כמה פעמים חשבתם לעצמכם, כהורים, איך יכול להיות שלילדים שלנו אין גבולות? איך נפלנו ככה? הרי אנחנו הורים כל כך משקיעים, הקפדנו על כל ה״כללים״ הגבולות ברורים, אנחנו קשוחים איתם, צועקים עליהם, מענישים כשהם מתנהגים לא יפה ועדיין...

אני איתכם. כמה מתסכל לעמוד מול הילדים ולראות איך הם קולטים את המצוקה שלנו כשהם אומרים לנו ״לא רוצה, מה תעשה לי?״ או מוכנים לכל עונש עד שנגמרו לנו כל רעיונות העונשים, אפילו הפרסים לא עובדים, טוב אולי עובדים אבל ל 10 דק׳ במקרה הטוב.


אז אם אמרתם לעצמכם שאתם בטוח מפספסים משהו - אתם צודקים.

הצבת גבולות זה לא עניין של מה בכך. הנושא דורש מלאכת מחשבת לפני שבכלל מתחילים לעבוד מול הילדים.


מכיוון שזה המקצוע שלי, מאוד קל לי לייצר את הדבר הזה שנקרא הצבת גבולות. הילדים שלי זכו לגבולות. למה ״זכו״? כי גבולות מייצרים לנו סדר וביטחון, מרחב בטוח לנוע בתוכו.

גבולות שומרים על ילד מפני הצפה רגשית של דחפים תוקפניים. ילד שהציבו לו גבולות ברורים הוא ילד שילמד בעתיד לשים לעצמו גבולות. גבולות מקדמים תהליך של עצמאות ומעודדים בחירה.תרגול הבחירה מוביל לשיתופי פעולה.

והכי חשוב - כשיש גבולות ברורים הילד מפנה את האנרגיה שלו לדברים אחרים ולא בבדיקת הגבולות. דבר זה יעזור לקדם את ההתפתחות האישית שלו.

כשמציבים גבולות בדרך טובה ונכונה בגיל צעיר - להורים יהיה קל יותר בגיל ההתבגרות.


אז איך עושים את זה? חקרתי לא מעט את השאלות שהורים הפנו אליי, והבנתי מהם מה שהם לא מצליחים להבין. בעקבות זאת פיתחתי מודל של 5 עקרונות שאתם חייבים לדעת אותם לפני שאתם מחליטים על חוקים וגבולות בבית.

  1. מהו החוק הכלל שאתם רוצים להעביר?

  2. מה הערך שעליו יושב הכלל הזה?

  3. איפה הגבול, המרחב שבו הילד כן יכול לפעול?

  4. מה התוצאה שתהיה כשהגבול נחצה? (הגיונית למעשה)

  5. איך נסיים את האירוע? (עידוד)

קרוב לודאי שעכשיו אתם שואלים את עצמכם, מה היא רוצה מאיתנו ועל מה היא מדברת? זה בדיוק מה שהילדים שלכם שואלים את עצמם כשאתם מגיעים אליהם עם הצבת גבולות לא מגובשים.

עכשיו אתם מבינים עד כמה מלאכת המחשבת חשובה, לפני שניגשנו את הילדים. סימני השאלה האלה נראים על פניכם והילדים מזהים את הפירצות ובאופן טבעי מנצלים אותן לטובתם הרגעית.

אל תטעו - הם זקוקים לגבולות הללו ובאחריותינו ההורים לספק להם אותם כחלק מהצרכים הפסיכולוגים שלהם.


רוצים ללמוד להציב גבולות במהירות ובקלות? בהדרכת הורים תקבלו ממני הדרכה צמודה וליווי

ואם צריך, גם אצלכם בבית ברגע האמת :-)


לקביעת תור לפגישה ראשונה בקלניקה או בזום: לחצו כאן








41 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page